OŚRODEK 3
- najważniejsze zmiany oraz przykładowe ekrany -
Najważniejsze zmiany w systemie w stosunku do wersji 2.x to:
- Nowy rozbudowany edytor wytycznych w KERG i ZUD (identyczny jak w programach Ewopis, Użytkowanie Wieczyste, Dzierżawy, Rejakt, kompatybilny z dotychczasowymi wzorcami).
- Możliwość skanowania, przechowywania i eksportu skanowanych dokumentów w programie Ośrodek dla Wykonawcy.
- Możliwość ładowania zeskanowanych dokumentów z programu Ośrodek dla Wykonawcy do systemu Ośrodek
- wczytanie w module KERG
- możliwość przeładowania do operatów
- Nowy sposób przyjmowania operatów (równolegle do istniejącego dotychczas) - w czasie przyjmowania operatu widoczna jest pełna formatka modułu przyjmowanego operatu.
- Hurtowe usuwanie osób niepowiązanych ze słownika - specjalny przycisk '-' w słowniku osób.
- Rejestr udostępnienia danych osobowych.
- Wprowadzenie nowego sposobu sprzedaży map drukowanych - rodzaj ceny 'U' - bez zdejmowania ze stanu magazynu (np. w celu udostępnienia godła).
- Specjalny dodatkowy program umożliwiający wydanie bazy Wykonawcy w celu uzupełnienia operatów prawnych poza siedzibą ośrodka i załadowanie tych operatów do bazy głównej.
Opis zmian
W OŚRODKU 3 wprowadzono nowy, bardziej funkcjonalny edytor wytycznych KERG i opinii ZUD. Dostępne jest między innymi rysowanie tabel, widok układu strony, stopek, nagłówków, numerowanie stron, wypunktowania, wyliczania, obustronne justowanie tekstu i otaczanie go ramkami.
Ośrodek dla Wykonawcy w wersji 2 wymaga rejestracji.
Niezarejestrowany Ośrodek dla Wykonawcy wyświetla okno dialogowe procesu rejestracji, w którym podany jest identyfikator, a użytkownik proszony jest o podanie kodu rejestracji.
Kod ten można uzyskać za pośrednictwem poczty elektronicznej wypełniając formularz rejestracji dostępny na stronie internetowej Ośrodka dla Wykonawcy. W formularzu trzeba podać wymagane dane, w tym identyfikator wyświetlany przez Ośrodek dla Wykonawcy przy pierwszym uruchomieniu. Strona rejestracji wygląda tak:
Istotną nowością w wersji 2 Ośrodka dla Wykonawcy, jest operacja dołączania dokumentów opisowych do wybranej roboty. Do każdej pozycji z listy robót można dołączyć żądaną ilość dokumentów w postaci tekstu i grafiki. Dokumenty te są przechowywane w postaci pliku 'rastry.dan' w odpowiednim (do wybranej przy logowaniu bazy) podkatalogu kartoteki 'PODGiK'.
Nową, ułatwiającą współpracę z ośrodkiem dokumentacji opcją, jest eksport do zewnętrznych plików dokumentów opisowych skojarzonych z daną robotą. Esportu dokonuje się przyciskiem 'OPE', który jest całkowicie niezależny od eksportu samej roboty przyciskiem 'ROB'.
Uaktywnienie się przycisku 'OPE' następuje wtedy, jeśli z daną robotą z listy faktycznie skojarzono dokumenty.
Przycisk ten wyświetla okno dialogowe wymagające wskazania ścieżki i podania wybranej nazwy pliku, a następnie zapisuje 4 pliki:
- plik sterujący "nazwa.OPR"
- plik binarny (treść dokumentów) "nazwa.DAN"
- lista dokumentów "nazwa.DBF"
- lista dokumentów (index) "nazwa.MDX".
Aby ośrodek dokumentacji mógł zaimportować przesłane dokumenty, konieczne jest wysłanie zarówno pliku *.ROB, jak i omawianego zestawu plików.
Można np. spakować pliki związane z dokumentami skanowanymi oraz plik 'nazwa.ROB' i wysłać pocztą elektroniczną do ośrodka dokumentacji, który może przeprowadzić następującą sekwencję operacji:
- wcztytać plik *.ROB opisujący zgłoszoną robotę za pomocą przycisku 'Import danych'
- wczytać plik *.OPR zawierający dokumenty skanowane za pomocą przycisku 'Imp.Dok.'
- podczas przejścia z KERG-u do Operatów, Szkiców, nacisnąć przycisk 'pobranie dokumentów dołączonych do KERG-u' (prawy górny róg formatki operatów) i zaimportować wybrane dokumenty. Podczas przenoszenia z KERG-u do operatów dostępna jest zarówno operacja KOPIUJ, jak i PRZESUŃ.
W celu zmiejszenia rozmiaru systemowego słownika osób wprowadzono operację hurtowego usuwania osób niepowiązanych. Opcja ta jest dostępna wyłącznie dla użytkownika o prawach administratora.
Można ją wykonać przy zalogowaniu do bieżącej bazy ośrodka. Przy zalogowaniu do archiwum opcja ta jest niedostępna.
Należy również zamknąć wszystkie inne formatki. Na ekranie powinien być widoczny tylko słownik osób. Niespełnienie wymienionych warunków powoduje, że przycisk '- usuń niepowiązane' w górnym panelu słownika osób będzie niewidoczny.
Zalecane jest posiadanie kopii bazy przed przystąpieniem do scalania osób, ponadto żaden inny użytkownik nie powinien pracować na bazie ośrodka.
Rejestr udostępnień został wprowadzony w celu rejestracji udostępnień danych osobowych, która nastąpiła podczas wykonywania zestawień.
Podczas generowania zestawień, można uaktywnić na zakładce 'Rejestr udostępnień' opcję:
Spowoduje to, że dla osób wyświetlanych w danym zestawieniu, posiadających pole 'rodzaj' spełniające warunki określone w konfiguracji nastąpi zapamiętanie w rejestrze, komu udostępniono dane osobowe tych osób.
Domyślnie aktywna jest opcja 'wydruk techniczny', niepowodująca zapisu do rejestru udostępnień.
Następujące dwie opcje w konfiguracji na zakładce 'osoby' w konfiguracji, mają znaczenie dla zapisu informacji w rejestrze udostępnień:
w szczególności może być pusty; nie może zawierać separatorów ani przerw:
W słowniku osób po ustawieniu się na wybraniej osobie i naciśnięciu przycisku 'Rej. Udostępnień', można uzyskać raport z listą podmiotów, którym udostępniono dane wskazanej osoby.
System OŚRODEK 3 współpracuje także z programem EWMAPA VIEW w zakresie transferu rastrów i działek.
Inne usprawnienia w systemie OŚRODEK 3 to:
- Rozdzielenie prawa do wypożyczania i do edycji zasobu (KME, KMZ, Operaty)
- Zestawienie sprzedaż wg cenników - pokazuje liczbę sprzedanych pozycji z danego cennika
- Możliwość hurtowego rozchodowania map drukowanych (wg rodzaju lub/i wg godła)
- Zapamiętywanie ścieżek dostępu eksportowanych danych w programie OśrodekW
- Dopisywanie nowego rodzaju ceny
- Zestawienia 'ZUDy aktualnie wypożyczone', 'ZUDy aktualnie wypożyczone wg osoby' w module ZUD.